Jom ikut UK

Wednesday, November 18, 2009

Muhasabah untuk diri sendiri

 

Ye aku tahu,

Setiap dugaan yg Allah berikan itu, adalah mengikut kemampuan masing-masing. Allah lebih mengerti kemampuan hambaNya berbanding diri kita sendiri.

Allah menguji kita, sebab nak tengok sejauh mana SAYANG & CINTA kita terhadap DIA. Semua org tahu, setiap kali kita susah perkara pertama yg kita ingat adalah ALLAH. betul kan?

Kadang-kadang kita lalai. Kita rasa da buat apa yg disuruh oleh Nya. Ye betul, kita da buat yg wajib itu. Solat 5 waktu dan berpuasa di bulan Ramadhan dan x lupa jugak bg perempuan macam aku, ganti puasa selepas Ramadhan. Tapi ini x cukup nk membuktikan SAYANG & CINTA kita pada Allah. Kita hanya menjalankan tanggungjawab saja.

Allah itu bukan manusia. Allah juga bukan haiwan. Tapi Allah itu berperasaan. Sebab itu kita x boleh menyayangi sesuatu itu lebey dari Allah.  Jika kita terlalu sgt mengejar cinta duniawi, kita terlupa akan Allah. aku x kata org lain. Aku sendiri mcm ni.

Dulu, aku begitu cintakan pakwe aku, lepas tu menjadi tunang aku dan sekarang sudah menjadi suami yg aku kasihi. Kadang-kadang aku lalai dalam cinta dan dunia yang aku dan suami aku cipta. Dan pada masa itu lah, Allah memberi ujian kepada kami. Aku akur dengan ujian itu. Aku redha. Kami berusaha menghadapi ujian itu. Alhamdulillah, kami berjaya menghadapi 1 persatu.

Ini semua peringatan dari Allah, supaya kita x mudah lupa pada DIA. Ia juga membuatkan kita lebih perbanyakkan lg ibadah kepada DIA.

Bagi aku, setiap ujian yg Allah berikan itu menunjukkan betapa SAYANGNYA Allah pada kita. Kenapa aku ckp cmtu? Cuba kite fikir, jika hidup ini tiada ujian & dugaan, sudah pasti kita lupa pada Allah. Dugaan itu adalah HINT dari Allah supaya ingat pada DIA.

Dan kita harus ingat, KEHIDUPAN INI ADALAH RODA. Kadang-kadang kita berada di atas. Kadang-kadang kita berada di bawah. Kaya xkan selamanya. Miskin juga xkan selamanya. Yang pasti sentiasa BERUSAHA untuk mendapatkan kehidupan yg baik, kesejahteraan & kebahagiaan hidup dan x lupa juga keREDHAan dari Nya.

8 comments:

ain said...

Cik juju,

pembetulan:
Allah itu bukan manusia. Allah juga haiwan..<-- Allah juga bukan haiwan [refer paragraph 4]
typing error sumtimes could lead to teething misundertanding issues

SundaeCone said...

nice entry btw..

good job sis !

=)

Hantu Ulam said...

ain - thanks ain. x pasan. td da bace byk kali pdhalnye..still typo error gak.nway thanx btau.

skang da betulkan ;)

ana- thx

xeea said...

on top of that, He knows best.
:)

Anonymous said...

Thumb Up..~~!!!..nice post Jue..~~

erm...org selalu berkata sesuatu yg terjadi dlm hidup kita tak kira yg baik mahupun yg buruk..semua ada hikmah disebalik terjadinya perkara tersebut..atas diri kita utk muhasabahkan diri mcm mana..dgn cara sebagai seorang muslim yg sentiasa mengingati Allah..ataupun sebaliknya...

terigt de satu artikel kat internet yg bertajuk "Seorang Makcik dan tempe mentahnya.."..ko de pernah baca tak jue..?..

Hantu Ulam said...

Chukang - Thx bro. aha aku rs aku pnh bace emel tu..nnt aku cek blk, lupe dah kisah ape..ehehe

xeea - yes, dear ;)

aJLeaa said...

sabo je laaaa....

Anonymous said...

orite no prob...erm..aku pun tak sure betul tak tajuk tue..p lebih kurangla...neway...bagus citer tue...
mmg menyedarkan la pada kita..yg setiap apa yg berlaku de hikmah nya..
insyallah..~~~~

-lan-