Jom ikut UK

Friday, June 10, 2011

Resepi #2: Bubur ikan

 

Seperti yang korang tahu, AI ada eczema. Jadinya, aku tak boleh la bagi dia sebarang makanan. Risau dia alergik dan yang paling penting aku tak sanggup tengok muka dia bengkak. huhu..

Last week aku dah try bubur ikan bilis. Alhamdulillah tiada alergik. Tapi nya dia kene batuk2. Aku pk mesti sebab ikan bilis kan berkeladak skit. So aku terus stop bagi ikan bilis.

This week, aku buatkan dia bubur ikan tenggiri. heeee…kalo korang biasa beli ikan mesti tahu kan Ikan Tenggiri ni mahal wooooooo..sekeping jer sudah RM5. tapi anak punye pasal kan…redah aje la…hihi

IMG00705-20110609-1909

Ni resepinya:

  1. Beras segenggam
  2. Brokoli
  3. Ubi Kentang separuh - potong dadu
  4. Lobak merah – potong dadu
  5. Bawang putih seulas – mayang halus
  6. Halia setengan inci – mayang halus
  7. Sekeping ikan tenggiri
  8. Air

Cara-caranya:

  1. Basuh beras sehingga bersih. Isi dalam periuk dan air separuh periuk.
  2. Semua bahan di atas masukkan terus dalam periuk macam merebus la kan :P
  3. Agak2 nasi da kembang semangkuk dan air pun da kering sikit baru masukkan ikan tenggiri. Aku masukkan ikan tenggiri ni last sebab x sedap kalo masak lama2. Nanti hilang plak kemanisan ikan mahal ni. hihi.
  4. Ok dah siap. Kalo AI, hidangan ni boleh untuk 2 hari even 3 kali sehari dia makan.

Tips: Ingat, kita yang tetapkan berapa banyak anak kita boleh makan! Bukan kita bagi makan ikut nafsu dia!

IMG00709-20110609-2053

No comments: