Jom ikut UK

Wednesday, June 22, 2011

Kisah KARMA #1

 

Karma, apa itu KARMA?

Bagi aku KARMA ini adalah balasan dari perbuatan kita. Sinonim dengan kata pepatah “ Buat baik di balas baik, buat jahat dibalas jahat”

Jadi, barangsiapa yang melakukan kejahatan tu, beringatlah kalian balasan itu akan tetap jua kalian hadapi. Hanya lambat dan cepat saja. Ini juga peringatan untuk diri aku sekeluarga.

Aku nak kongsi cerita kisah keluarga aku. Bukan keluarga kecilku tapi perihal mak, abah dan adik-beradik aku. Sebagai pengajaran yang diluar sana. Bukan nak aib kan sesiapa.

Dulu masa aku masih kecil, keluarga aku memang susah. Kais pagi makan pagi. Mak aku tak kerja. Abah aku kerja bawa lori. Mak aku pernah cerita, kami juga pernah merasa tinggal dalam reban ayam. Waktu tu aku masih kategori bayi lagi. Maka aku tak ingatlah. Sedih bila mak aku cerita.

Jadi untuk meringan beban abah aku, mak aku buat kuih dah hantar la kat gerai-gerai atau warong kat tempat kami tinggal. Sebenarnya kerja bawa lori pun besar jugak gaji nya. Tapi disebabkan abah aku ni sangatlah setia dan agak lurus bendul terhadap mak dan ayah tiri dia, maka bulat-bulat duit gaji diserahkan kepada mak dan ayah tiri. Jadi aku adik-beradik makan guna duit mak aku jual kuih-muih. Begitulah ayah aku sampai kini. Kami dibesarkan dengan hasil mak aku berniaga kuih-muih dan lauk-pauk.

Walaupun nenek aku telah mengadap Illahi pada tahun 1992. Ayah tiri abah aku masih rapat dengan kami. Rapat itu ada maksud yang tersendiri. Korang paham-paham jer la dah nama TIRI. Tiap bulan duk mintak duit dengan ayah aku. Ok, aku paham la sebab abah aku ni anak jadi kene bagi duit kat ayah dia. Tapi yang aku agak la sakit hati, dia tak mintak duit dengan anak kandung dia. Dia tak pernah susahkan anak kandung dia. Kalau dia jatuh sakit, konfem dia telefon ayah aku untuk pergi hospital. Tapi mengada-ngada tak nak pergi KERAJAAN ok! Datuk tiri aku nak masuk HOSPITAL SWASTA. OK, abah aku pergi hanta jer la. Abah aku pk, datuk aku ni ada duit la kot.

Tup..tup..nak keluar hospital, kos itu ini, stay hospital kene dalam 3K. Abah aku pun sengkek tak der duit sangat. Pergi la mintak dengan datuk aku, lagi mengejutkan abah aku, SESEN takder duit wei. Abah aku pun mintak la dengan adik-beradik dia yang agak mewah. Semua larikan diri, diamkan diri. Kedekut nak keluarkan duit untuk ayah sendiri kan. Sudahnya, mak aku yang bayarkan. Ye la mak aku ade restoren..Diorg kata laa…Jadi mak aku kaya bagi diorg.

Sekarang…..

Abah aku kan selalu keluar masuk hospital. Terus terang aku cakap, ayah aku masuk hospital KERAJAAN ok!. Memang pada mulanya kami adik beradik masukkan PRIVATE hospital. Tapi disebabkan abah aku memerlukan banyak operation, jadi kami tak mampu. Sedih jugak kami adik beradik tak dapat masukkan ker PRIVATE. Tapi tak per la, asalkan abah aku sihat seperti sediakala.

Ayah TIRI abah aku tak der pun nak jenguk abah aku kat hospital! Lagi kejam aku rasa, abah aku aku tengah terlantar atas katil hospital, boleh telefon abah aku suh hanta ubat dia. GILAAAAAAAAAAAAAaa aperrrrrrrr!!!!!

Kali ini memang aku hangin! Datuk ker moyang ker peduli apa aku. HALLO ko tak nampak ker abah aku tengah terlantar kat hospital. Mana anak ko yang lain???? Ko susah cari la abah aku si anak TIRI ni. Anak sendiri xnak susahkan.

Nak dijadikan cerita, Datuk aku sakit dari dulu sehingga kini tak pernah sembuh. Doktor pun tak tahu sakit apa. Hari tu pernah tiba-tiba kaki dia membengkak dan ada ulat. Lepas tu, anak-anak dan cucu-cucu kandung dia semua semakin susah. Cucu semakin rosak. Aku bukan nak aibkan keluarga ayah aku, tapi inilah kenyataannya.

Sewaktu pembahagian harta arwah nenek, barang kemas tinggalan nenek untuk mak dan abah aku, semua datuk aku mintak balik. Tanah sepatutnya dibahagikan sama rata. Walopun abah aku anak tiri dia, tapi datuk aku kene ingat abah aku adalah anak kandung arwah nenek aku.

Ye aku tahu, aku bukan sesiapa nak nilai seseorang itu. Tapi dari sini kita dah tahu apa silapnya.

  1. Selalu dapat penyakit yang doktor pun tidak tahu punca dan sebab.
  2. Keluarga makin papa kedana.
  3. Anak makin rosak.

 

Korang pk lah sendiri natijah yang datang dari diri sendiri. Inilah yang dimaksudkan KARMA.

 

Nanti aku sambung lagi kisah karma yang boleh dijadikan teladan untuk kita semua.

2 comments:

Anonymous said...

yap...setiap perbuatan ada balasan nya...sama terus atau sebaliknya....

doa2...supaya mereka2 tersebut ....sedar...amin...


juju~ insyallah ...rezeki ayah ko mesti murah....hope ayah ko cepat sihat..sabar yea juju

Ulam Kerdas said...

mama aisar - yup, kami semua mmg tgh sabar..tunggu dah lihat saja ape yang sedang berlaku :)