Jom ikut UK

Wednesday, September 1, 2010

Cucur Udang Sedap dan cukup zat :)

 

Hari ni Incik Suami xder. Jadi aku pun tak la berselera nak makan. Jadi dek kerana aku tak berselera tapi aku kene makan sesuatu yg berKhasiat kan untuk baby aku ni.

Jadi aku decide untuk buat cucur udang je untuk berbuka puasa. Balik je dari keje aku trus ke kedai runcit untuk beli udang dan tepung gandum.

Cucur udang aku mungkin lain skit la dari korang sbb aku nye begitu cukup zat. ahaha..aku rasa laa kan. haha.. ni namanya mengangkat bakul sendiri :P

Okla, meh aku citer bahan2 dan cara2 aku buat cucur udang sedap & cukup zat ni :P

Bahan-bahan cucur

  1. Bawang 1 biji – di potong dadu kecil2
  2. Kentang 1 biji – di potong dadu kecil2
  3. 1 helai daun kunyit – di hiris halus2
  4. Telur 1 biji
  5. 10 ekor udang – dikupas dan di potong agak dadu
  6. garam secukup rasa
  7. kunyit debu 1/4 sudu kecil
  8. Tepung gandum
  9. air secukupnya

Cara-cara

  1. masukkan kesemua bahan ke dalam bekas dan kacau. kepekatan mengikut kesukaan anda :)

Untuk buat sos pencicah

  1. Gula melaka
  2. Air asam jawa
  3. Gula
  4. cili kering kisar
  5. air
  6. masukkan kesemua bahan ke dlm periuk dan msk hingga pekat. ni semua aku main campak2 je.

 

DSC00123

4 comments:

Mrs Nageb said...

bestnya...simple tapi nampak sedap :)

Hantu Ulam said...

Aah simple je..try la buat. Kdg2 jemu gk mkn nasi ni..hehe leh try menu br :)

...mommy jue... said...

bab cucur nie memang la fav aku.. tak makan nasi pun takpe....

Hantu Ulam said...

hehe..kite sama la junn..aku ni kalo mls mmg buat cucur je..x kisah la udang ke bilis ke kosong ke...tp kentang msti isi.. baru kenyang n isi nye lembut smpai ke ptg..ehehe