Jom ikut UK

Monday, May 18, 2009

Dahulu...

Bukan niat untuk membuka pekung di dada...tapi ingin meluahkan sesuatu yg terpendam setelah sekian lama aku pendam...

Hari ini aku tekad utk meluahkannya di sini..dengan harapan selepas ini hati aku akn lega..dan x kan terus mengingatinya lagi..Air mata aku sering mengalir tatkala aku mengingati perkara lepas..aku xtau bagaimana utk meluahkannya..dan org xkan faham apa yg aku alami ketika itu...

Dulu waktu aku kecik2, aku suka pergi rumah makcik aku di selatan pahang. Waktu tu aku sekolah rendah la..seingat aku last aku g umah die masa darjah 2. Aku slalu g umah die sbb aku kamcing ngan ank dia yg sebaya ngan aku. Kekdg aku xnak jugak g umah die bila mengenangkan ape yg slalu aku hadapi kat sane. Tapi bila mak aku pujuk n kazen aku pujuk..so aku pergi je la..aku ni plak mudah cair kalo di pujuk.

Bila aku g sane, aku kn wat mcm2 keje umah. Ye la, mak aku da ajar kitorg dr kecik lg wat keje umah. Oleh kerana, makcik aku ni tahu ank2 mak aku ni rajin itu sbb la diorg mmg ske angkut kitorg g mane2, dgn harapan kitorg leh wat keje.So, aku yg xkisah ni ikut je laa...Tapi kekdg aku terasa gak, ye la aku di buatnya mcm 'kuli' or 'org gaji', sbb ank die disuruhnya baca buku. Bodoh kan aku masa tu. masih lg suke pergi umah makcik aku tu.huhu..tp masa tu aku mcm x pandai pk..ape org suh buat..aku buat je..Ikhlas tau aku buat..xder pinggan mangkuk makcik aku pecah.hehehe..

Aku x kisah sume tu..sbb aku sedar aku duk umah org. Tiba la suatu hari tu, kazen aku nk g pasar minggu/pasar malam. Aku masa tu, tentu la xder duit. Jadi, kazen aku pun mintak la duit kat mama@makcik aku ni. Korang nak tau baper duit yg makcik aku bg? untuk insan yg bernama anak die, die bg RM1. Tapi aku hanya dapat RM0.20. Kalau x silap aku la, masa tu tahun 1990 @ 1991 camtu la. Apa aku bley beli dgn RM0.20 tu?huhu..kazen aku beli mcm2 la dgn Rm1, tapi aku hanya dpt beli kopok 1, psg grg 1. Aku diam jer..ye la org da bg duit pun da kira bersyukur. tul x? dari x dpt langsung.

Bila malam je, aku slalu nangis. tapi masa tu aku akn pastikan kazen aku da tdo la.aku selalu harapkan makcik aku dapat anta aku blk Kuantan dgn segera.huhu..Masa tu aku betul2 rindukan mak aku.Ye la, aku da jd ank tiri kat umah kazen aku.ahahaha...

Lepas dari kejadian tu, aku x pernah lg g umah makcik aku tu smpai skang. Bila mak aku tny, mcm2 aku bg alasan. Dan mak aku x pernah tahu perkara adik die buat pd aku.

Sampai la, baru2 ni..mak aku dengan tiba2 tepon aku pd waktu malam...aku tgk jam pukul 10.30 p.m. Agak pelik juga la aku, ye la kebiasaannya mak aku da tdo time tu. Rupa2 nya, tepon aku semata2 nak btau kazen[yg aku g umah die waktu kecik2 tu/ sebaya ngan aku] aku dpt gaji pertama belanja semua makcik2 die kain pasang. Dan x semena2 nya aku pun disuruh mak aku beli sepsg sorg utk makcik2 aku @ adik beradik mak aku.

Oh tidak, Mak tahu tak tiap2 bulan gaji Ju tinggal berapa je untuk berbelanja..Aku rs sgt sedey masa mak aku suarakan hal tu. Aku mmg x dpt beli semua tu.Kalau aku beli pun tentu aku x ikhlas dan sudah tentu aku hny mkn megi setiap hari. aku pasti!.Ye la, mak aku xtahu keadaan financial aku.Aku x pernah bgtau mak aku.cukupla tiap2 bulan aku x pernah lupa masukkan duit ke mak aku.Mungkin jugak hal ni, mak aku ingat aku byk duit.sedey...sedey...

Masa itu jugak, aku tetiba terimbas kembali apa yg telah makcik2 aku telah perlakukan pada aku. Aku Berdemdam ke???

Akhirnya, aku amik keputusan untuk ceritakan pada mak aku, ape yg aku pendam selama ini dengan harapan mak aku akn phm keadaan aku... Aku je yg sebak masa citerkan hal sebenarnye pada mak aku. Tapi mak aku hny bertindak cool dan hanya bercakap, "xper la, kite ni anak sedara kene beralah..tu mak sedara"..arghhhh aku seperti x dpt terima ayat tu.Seyes beb, aku mmg x dpt tmer. Dalam hati ni..sabar Juju..sabar...

Pastu dengan spontan kuar ayat dr mulut aku, "x per la mak, kalo mak nk suh ju beli gak kain pasang tu, ju bley beli..tapi langsung x ikhlas." Lepas tu, aku terus balik umah..sedey sgt...aku mengharapkan mak aku utk phm keadaan aku...

Aku sendiri x tahu ape yg mak aku pk.Mungkin mak aku juga serba salah tp x tunjukkan depan aku dan xnak aku terus ingat perkara lepas n terus sakit hati dgn perbuatan makcik2 aku kot...Tp, kalo mak aku terus bersikap begini, aku mmg xdpt buangkan yg keruh...ia sentiasa bermain dpkran aku..huhu...

8 comments:

Anonymous said...

erm...sabar jela jue..maybe mak ko xnak mengeruhkan lgi keadaan kot...tue yg dia buat camtue tue..biasala kadang org tua nie kita tak dpt nak jangka pemikiran diorang..maybe de citer disebalik mak ko berkeadaan demikian yg kita tak tau..maybe..tapi at least ko dah citer kan pe yg sebenarnya dah berlaku kat ko..so pasnie..ko sabar jela ehh..de probelm..kawan2 ramai leh bantu...orait jue..tabah k....

-9w2 AwR- Lan Chu~~~~

susudalambotol said...

kesiannya awak. tp sabar lah ye. mak awak ckp camtuh sebab dia taknak keruhkan lagi keadaan :)

Ulam Kerdas said...

chukang :- thx wei.skang aku da lega..aku da xmo ingat pasal dia lg..

hidd :- aah betul tu awk. tp bese la kite kan tgh pns bile ingat perkara lepas.apa yg org ckp mmg ssh nk diterima.bile keadaan da ok..skang br sy phm..:)

[ Hanie ] said...

:) sabar juju. mmg perit nak terima, lg2 org yg kita harap nak paham kita, tp sebaliknya. Erm takpe, mungkin ari ni ari dorang...satu ari, ade juge kesempurnaan dlm hidup juju AMIN :)

Ulam Kerdas said...

InsyaAllah kak Hanie..berkat doa semua...:) tmer kasih

aJLeaa said...

apo nak buat... kite jaga hati org lain lagi byk drp jaga hati sendiri.....semoga ape yg kite buat dpt balasan di akhirat...kalau kat dunia ni kite x dpt....

Qia Rosli said...

sedihnya.:(

Ulam Kerdas said...

huhu..da x sedey lg..mende da lepas..da mls nk kenang..huhu..harap ia menjadi pengajaran pas ni..tul x:)